SELAMAT MEMBACA DAN BERAMAL...1. Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang Telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya[263] Allah menciptakan isterinya; dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain[264], dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan Mengawasi kamu.(An-Nisa : 1)

Isnin, 30 April 2012

MENGELUH – KULIT PISANG



   Manusia sering kali ditimpa gelisah , keresahan , kegagalan , ujian dan sebagainya . Namun , semua itu manusia mampu mengatasinya dengan berusaha untuk mengelak daripada takdir . Akan tetapi bukan semua manusia dapat menyelesaikan masalah dengan hanya berdiam diri dan berkurung di dalam bilik . Apa yang penting di sini ialah bagaimana cara dan kekuatan yang kita ada untuk membina benteng bagi menghadapi masalah yang semakin berpanjangan dan berterusan . Manusia asyik menyalahkan sesuatu jika berlaku hal yang kurang menyenangkan . Sebagai contohnya , saya datangkan suatu cerita supaya kita tidak boring mengikuti blog ini :

   Pada suatu hari , Syafiq dan Ayub pergi bersiar-siar di sebuah pusat beli belah yang terkenal di ibu kota . Mereka keluar tanpa kebenaran daripada ibu bapa . Jam menunjukkan jam 9.00 malam . Syafiq mencapai kunci motor yang diletakkan di atas meja , lalu pergi ke rumah ayub . Sepanjang perjalanan , syafiq berasa gementar dan serba salah kerana keluar daripada rumah tanpa pengetahuan ibu bapa . Setibanya di rumah ayub . Syafiq menelefon ayub dan memberitahu bahawa dia sedang berada di hadapan rumahnya . Ayub tanpa membuang masa membonceng motosikal yang dipandu oleh syafiq ke pusat beli belah tersebut . Setibanya sampai di pusat beli belah tersebut . Tiba-tiba seorang inspektor polis menyapanya . Adik , boleh tunjukkan lesen . Syafiq segera menghulurkan lesen . Ok dik , diringkaskan cerita , apabila hendak pulang ke rumah . Ayub terjatuh kerana terpijak kulit pisang . Ayub mengeluh kesakitan . Kata ayub : Siapa yang membuang kulit pisang di merata-rata tempat nie? kalau x aku x jatuh…Tiba2 datang seorang pak cik tua menegur kepada mereka . Nak… x baik cakap macam tu . Jangan menyalahkan takdir . Mereka mula insaf . Mereka teringat bahawa mereka keluar tanpa pengetahuan ibu bapa . Mereka bertekad dan berazam untuk tidak lagi mengulangi kesalahan mereka .

   Setibanya di rumah , mereka memohon ampun dan maaf kepada ibu bapa mereka dan menceritakan apa yang berlaku . Syafiq dan ayub bersyukur diatas kejadian semalam kerana mereka mendapat hidayah untuk berubah dan mendengar nasihat ibu bapa . Mereka menjadi anak yang taat kepada suruhan agama .

   Kesimpulannya , kita sewajarnya tidak menyalahkan takdir semata2 , akan tetapi kita perlu yakin dan percaya segala kesulitan dan kesusahan pasti ada hikmahnya . 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan