SELAMAT MEMBACA DAN BERAMAL...1. Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang Telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya[263] Allah menciptakan isterinya; dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain[264], dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan Mengawasi kamu.(An-Nisa : 1)

Selasa, 17 April 2012

Bacalah Dengan Nama Allah


…..Bismillahirahmanirrahim…..




1.Bacalah dengan menyebut nama tuhanmu yang menciptakan.
2.Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah.
3.Bacalah , dan tuhanmulah yang maha mulia.
4.Yang mengajar manusia dengan pena.
5.Dia mengajar manusia  apa yang tidak diketahuinya.(Al-Alaq : 1-5)

   Jelas ayat diatas , allah swt menyuruh dan menyeru hambanya membaca . Hal ini kerana membaca merupakan sumber pengetahuan dan penghilang kejahilan . Membaca merupakan satu ibadah jika membaca  kerana allah swt . Niat memainkan peranan yang penting sekali . Kita sering kali membaca doa  yang berbunyi  : Sesungguhnya sembahyangku , ibadatku , hidupku dan matiku , semuanya bagi allah , tuhan semesta alam. (Al-An`aam : 162) . Akan tetapi kita lupa dan alpa dengan apa yang kita lakukan sehinggakan kita lupa apa  yang diungkapkan .

   Wahyu pertama diturunkan kepada nabi besar Muhammad saw ialah membaca . Ini menunjukkan bahawa allah swt menggesa supaya orang islam membaca . Mana mungkin seorang yang inginkan kejayaan  ,tetapi tidak membaca . Bagaimana allah swt menciptakan langit dan bumi supaya manusia menilai dan mengambil pengajaran melalui pembacaan dan pemerhatian .

Firman allah swt dalam al-quran :

190.Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi , dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda kebesaran allah bagi orang yang berakal.

191.(yaitu) orang-orang yang mengingat allah sambil berdiri ,duduk atau dalam keadaan berbaring , dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi seraya berkata , ya tuhan kami ,tidaklah engkau menciptakan semua ini sia-sia , mahasuci engkau  ,lindungilah kami dari azab neraka. (Ali-Imran : 190-191) .

   Allah swt meletakkan perbezaan diantara orang yang mengetahui dengan orang yang tidak mengetahui . Lebih-lebih lagi mengenai ilmu ukhrowi berbanding ilmu duniawi .

Firman allah swt dalam al-quran :

9….katakanlah , “Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? sebenarnya hanya orang yang berakal sihat sahaja yang dapat menerima pelajaran”.(Az-Zumar : 9).

   Begitu juga ,terdapat hadis nabi swt yang menjanjikan ganjaran dan nikmat kepada sesiapa yang menuntut ilmu . Pepatah melayu  ada mengatakan “membaca jambatan ilmu”.

Dari Muawiyah r.a katanya : Rasulullah saw bersabda : ((Barangsiapa yang allah swt mahukan kebaikan darinya nescaya dikurniakan kepandaian(kecerdikan) di dalam agama))muttafaqun alaihi.

   Apabila mati seseorang anak adam nescaya terputus amalannya . Akan tetapi ilmu yang disampaikan kepada orang lain akan menolongnya di akhirat kelak .

Dari Abi Hurairah r.a katanya : Rasulullah saw bersabda  : (( Apabila mati seorang anak adam maka terputuslah amalannya kecuali tiga perkara : sedekah jariah  ,atau ilmu yang bermanafaat padanya , atau anak soleh yang mendoakannya ))riwayat muslim.

   Lantaran itu , membacalah selagi hayat dikandung badan kerana dengan ilmu dapat mengubah segala-galanya .Wallahhua`lam….



Tiada ulasan:

Catat Ulasan