SELAMAT MEMBACA DAN BERAMAL...1. Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang Telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya[263] Allah menciptakan isterinya; dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain[264], dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan Mengawasi kamu.(An-Nisa : 1)

Sabtu, 7 April 2012

Hargailah secebis nikmat


   Setelah detik waktu berlalu sekian lama , ku gagahi jari jemari untuk menaip keyboard supaya menjadi tatapan umum untuk semua . Sukar untuk menyatakan nikmat dan rezeki yang kita dapat pada hari dan saat ini . Sehinggakan computer dan kalkulator sudah pening menghitung nikmat allah swt yang terlalu banyak . Alhamdulillah , syukur kepada allah tuhan semesta alam yang memberi sejuta satu nikmat bahkan lebih daripada itu bagi menguji manakah manusia yang beriman dan bersyukur dengan nikmat . Samaada nikmat kesihatan tubuh badan , nikmat rezeki yang melimpah ruah yangmana sebahagian daripada kita tidak dapat merasai nikmat sepertimana nikmat yang allah swt kurniakan kepada kita . Antaranya nikmat sabar diatas ujian allah swt terhadap hambanya . Pertamanya rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara .

1.Sihat sebelum sakit .
2.Muda sebelum tua .
3.Kaya sebelum miskin .
4.Masa lapang sebelum tibanya waktu sempit .
5.Hidup sebelum mati .

   Setiap amalan yang kita laksanakan kerana allah dengan bersabar pasti mendapat ganjaran daripada allah swt . Sehinggakan nabi saw telah menyebut dalam hadisnya bahawa setiap mukmin apabila melakukan sesuatu amalan yang baik pasti mendapat pahala :

Daripada abi yahya suhaibi ibni sinan berkata : Rasulullah saw telah bersabda : “Sungguh mengagumkan perkara seorang mukmin , sesungguhnya semua perkaranya menjadi kebaikan , dan hal ini tidak pernah terjadi kecuali bagi seorang mukmin : Jika ia mendapat kesenangan , ia bersyukur , maka hal itu menjadi kebaikan baginya , dan jika ia mendapatkan musibah , ia bersabar , maka itu menjadi kebaikan baginya ”(Hadith Riwayat Muslim) .

   Begitu juga , allah swt telah berfirman dalam al-quran yangmana allah swt tidak akan membebani seorang hambanya jika seseorang itu tidak mampu ditanggung olehnya .

Firman allah swt dalam al-quran :

286 .Allah swt tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya , ia mendapat pahala (dari kebaikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya . (mereka berdoa) : “Ya tuhan kami , janganlah engkau hukum kami jika kami lupa atau tersalah . Ya Tuhan kami janganlah engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana engkau bebankan kepada orang2 sebelum kami , Ya tuhan kami engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya . maafkanlah kami , ampunilah kami dan rahmatilah kami . Engkaulah penolong kami , maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir .”(Baqarah 286)

   Allah swt telah menguji manusia dengan pelbagai cubaan , antaranya ditimpakan penyakit . Bagi seseorang yang tidak pernah menghadapi sakit kepala sepastinya tidak dapat menggambarkan kesakitan yang dirasai . Selain itu , jadilah orang yang memanafaatkan masa yang dikurniakan oleh allah swt sebelum kita ditimpa waktu sakit . Hal ini kerana apabila kita sakit , maka sukar untuk kita melakukan aktiviti bahkan untuk beribadat sekalipun kadang2 susah . Di sini saya sertakan satu doa daripad hadis nabi supaya kita amalkan agar disembuhkan penyakit . Mudah-mudahan bermanfaat kepada saya dan sahabat2 yang lain .
Ya allah , tuhan kepada sekalian manusia . hilanglah penyakit ini . sembuhkanlah , sesungguhnya engkau tuhan yang maha menyembuhkan . Tiada kesembuhan kecuali kesembuhan yang datang darimu , kesembuhan yang tidak meninggalkan sebarang penyakit . (Riwayat bukhari dan muslim) .

   Bagi sesiapa yang menghadapi sakit kepala . Insyaallah sentiasa amalkan setelah selesai solat fardhu dengan membaca firman allah swt .

Firman allah swt dalam al-quran :

19. Mereka tidak pening kerananya dan tidak pula mabuk(waqiah : 19)

Moga2 kita bertekad menjadikan hari ini lebih baik dari semalam .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan