SELAMAT MEMBACA DAN BERAMAL...1. Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang Telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya[263] Allah menciptakan isterinya; dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain[264], dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan Mengawasi kamu.(An-Nisa : 1)

Ahad, 6 Mei 2012

HUTANG ??? Apa kesan dan solusinya…




Maksud : Hutang ialah wang yang diminta dan diambil daripada orang lain dan si penghutang itu berjanji akan memulangkan hutang yang dipinjam dengan jumlah yang sama nilainya . Samaada melalui wang atau tukaran barang mengikut persetujuan kedua-dua belah pihak .

   Hutang menjadikan seseorang itu menanggung derita kerana sepastinya orang yang memberikan hutang akan mengancam diri penghutang itu sendiri . Jika penghutang dapat melepaskan diri sekalipun nescaya dia tidak terlepas daripada allah swt . Ini menunjukkan berhutang membawa banyak keburukan daripada kebaikan . Orang yang berada dalam kemiskinan dan kesederhanaan lebih bahagia daripada orang yang berada dalam keadaan berhutang walaupun seseorang itu miskin namun sinaran cahaya kian meluas sedangkan berhutang menjadikan cahaya akan lari berjauhan daripada kita .

   Hutang juga merupakan satu jalan yang tidak elok untuk memenuhi kehendak hawa nafsu semata-mata seperti membeli kereta yang berjenama sehingga sanggup berhutang dan bergadai nyawa untuk memilikinya . Orang yang menanggung hutang yang banyak pasti menjadikannya muflis suatu hari nanti . Hal ini disebabkan segala harta dan asset yang dia miliki akan ditarik dan dijual untuk melangsaikan hutang yang dipinjam .

   Begitu juga allah swt menyarankan kita mencatat dan menulis hutang sebagai bukti . Sebagaimana firman allah swt yang jelas dan cukup panjang dalam al-quran :

282 . Wahai orang-orang yang beriman ! Apabila kamu melakukan hutang piutang untuk waktu yang ditentukan , hendaklah kamu menulisnya . Dan hendaklah seorang penulis diantara kamu menulisannya dengan benar . Janganlah penulis menolak untuk menuliskannya sebagaimana allah swt mengajarkan kepadanya , maka hendaklah dia menuliskan . Dan hendaklah orang yang berhutang itu merencanakan , dan hendaklah dia bertakwa kepada kepada allah swt , tuhannya dan janganlah dia mengurangi sedikitpun daripadanya . Jika yang berhutang itu orang yang kurang akalnya atau lemah(keadaannya) , atau tidak mampu merencanakan sendiri , maka hendaklah walinya merencanakannya dengan benar . Dan persaksikanlah dengan dua orang saksi laki-laki diantara kamu . Jika tidak ada (saksi) dua orang laki-laki , maka (boleh)seorang lelaki dan dua orang perempuan diantara orang yang kamu sukai dari para saksi(yang ada) , agar jika yang seorang lupa maka yang seorang lagi mengingatinya . Dan janganlah saksi-saksi itu menolak apabila dipanggil . Dan janganlah kamu bosan menuliskannya , untuk batas waktunya baik(hutang itu)kecil mahupun besar . Yang demikian itu , lebih adil disisi allah swt , lebih dapat menguatkan kesaksian , dan lebih mendekatkan kamu kepada ketidakraguan , kecuali jika hal itu merupakan perdagangan tunai yang kamu jalankan diantara kamu , maka tidak ada  dosa bagi kamu jika kamu tidak menuliskannya . Dan ambillah saksi apabila kamu berjual beli , dan janganlah penulis dipersulitkan dan begitu juga saksi . Jika kamu lakukan (yang demikian) , maka sungguh , hal itu suatu kefasikan pada kamu . Dan bertakwalah kepada allah swt , allah swt memberikan pengajaran kepadamu , dan allah maha mengetahui segala sesuatu .(Al-Baqarah : 282)

   Ayat diatas menjelaskan kepada kita betapa hutang ini merupakan suatu yang membawa kepada perpecahan , pertelingkahan dan pembunuhan jika kita gagal mengatasinya . Sehinggakan adik beradik , sanak saudara , kawan karib dan jiran tetangga sanggup memutuskan hubungan silaturrahim disebabkan masalah hutang . Apapun yang berlaku kita sebolehnya mengelakkan permusuhan diantara kita disebabkan masalah ini .

   Kadang-kadang manusia leka dan lalai daripada mengingati allah swt disebabkan syaitan dan musuh-musuh allah swt yang lain seperti makhluk halus dan sebagainya menggunakan tipu daya yang membuatkan manusia rambang mata apabila melihat nikmat dunia yang canggih . Ramai manusia menggunakan makluk halus untuk memusnahkan orang lain dan mendapatkan apa yang dihajatinya . Namun demikian azab allah swt lebih pedih kepada masyarakat yang menggunakannya . Bagaimana firman allah swt menjelaskan kepada kita bahawa syaitan akan sentiasa melakukan tipu daya terhadap manusia .

5 .Wahai manusia ! Sungguh , janji allah swt itu benar , maka janganlah kehidupan dunia memperdayakan kamu dan janganlah (syaitan) yang pandai menipu , memperdayakan kamu tentang allah swt .

6 .Sungguh , syitan itu musuh bagimu , maka perlakukan ia sebagai musuh , kerana sesungguhnya syaitan itu hanya mengajak golongannya agar mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala .

7 .Orang-orang yang kafir , mereka akan mendapat azab yang sangat keras . Dan orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan , mereka memperoleh ampunan dan pahala yang besar .

8 .Maka apakah pantas orang yang dijadikan terasa indah perbuatan buruknya , lalu menganggap baik perbuatannya itu? Sesungguhnya allah swt menyesatkan siapa yang dia kehendaki dan memberi petunjuk kepada siapa yang dia kehendaki . Maka jangan engkau(muhammad) biarkan dirimu binasa kerana kesedihan terhadap mereka . Sesungguhnya allah swt maha mengetahui apa yang mereka perbuat .
(Fatir : 5-8)

   Tidak semestinya orang yang kaya itu bahagia bagi mereka . Namun mata dan hati manusia mengatakan bahawa alangkah bahagianya orang yang memiliki harta yang melimpah ruah . Boleh jadi orang yang kita lihat kaya dan memiliki kemewahan itu ialah orang yang tidak bahagia dan aman berada di muka bumi allah swt kerana barangkali dia berhutang walaupun dia dapat menaiki kereta mewah sekalipun . Apa yang penting biar kita bahagia dunia dan akhirat . Lihatlah bagaimana allah swt mengagihkan nikmatnya kepada semua manusia samaada orang islam atau kafir . Akan tetapi perbezaannya ialah orang islam mendapat kenikmatan dunia dan akhirat . Namun orang kafir diberi kenikmatan yang melimpah ruah di dunia dan diazab diakhirat . Inilah perbezaan dan kelebihann orang islam berbanding orang kafir .

   Akhirnya saya cuba mengutarakan solusi yang kita dapat ambil supaya diri kita tidak menjadiakn hutang sebagai jambatan mencari nikmat duniawi :

1-Sederhana dalam berbelanja : Jika kita tidak mampu memiliki barang yang mahal , maka usah paksa diri untuk memilikinya kerana jika kita mengikutinya pasti kita berhutang untuk dapatkannya .

2-Jangan bertangguh membayar hutang jika kita mempunyai wang untuk melangsaikannya.

3-Usah berbohong dalam mencari kenikmatan dunia sehingga kita lupa makan duit haram.

4-Kita fikir,boleh jadi kita tidak sempat bayar wang orang yang dipinjam sebelum kita menutup mata bertemu allah swt . Oleh itu waspada dalam meminjam dan berhutang.

5-Jangan mengikuti hawa nafsu yang membuak-buak.

6-Selalu berdoa untuk menjauhi hutang kerana hutang pasti memakan diri sendiri.

7-Bersyukur dengan rezeki allah swt.

   Akhir kalam , saya menyeru diri sendiri , sahabat-sahabat , kawan karib dan teman seperjuangan supaya melangsaikan hutang apabila kita berhutang . Oleh itu tidak salah berhutang , akan tetapi menjelaskan hutang itu lebih penting kita utamakan . Wassalam…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan