SELAMAT MEMBACA DAN BERAMAL...1. Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang Telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya[263] Allah menciptakan isterinya; dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain[264], dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan Mengawasi kamu.(An-Nisa : 1)

Khamis, 23 Februari 2012

Sifat sahabat nabi saw yang mulia


   Terdapat banyak sifat mahmudah yang ditunjukkan oleh para sahabat atas didikan dan tunjuk ajar rasullullah saw dalam segenap ruang lingkup kehidupan . Namun di kesempatan ini saya akan simpulkan enam sifat yang wajib ada dalam diri para sahabat . Orang yang aktif dan giat untuk melakukan dakwah pasti mendalami dan memahami enam perkara ini . Hal ini kerana inilah kunci kepada tarbiyah dakwah yang diterapkan . Bukan bermakna selain daripada sifat yang akan dihuraikan nanti terkeluar daripada sifat mahmudah . Namun saya lebih suka mengfokuskan kepada enam perkara ini . 

1.Percaya dan yakin dengan sebenarnya akan kalimah toyyibah :

Mungkin ramai yang tertanya-tanya apa itu kalimah toyyibah?secara ringkasnya kalimah toyyibah ialah kalimah “lailahaillawwah muhammadarrasulullah”.kita lihat bagaimana nabi Muhammad saw menanam kalimah toyyibah dalam jiwa para sahabat sehinggakan mereka tidak gentar dengan ujian . Buktinya sangat jelas dalam kisah Bilal bin rabbah diseksa oleh tuannya kerana hanya mempertahankan kalimah tayyibah . Dalilnya :



25.  Dan kami tidak mengutus seorang rasulpun sebelum kamu melainkan kami wahyukan kepadanya: "Bahwasanya tidak ada Tuhan (yang hak) melainkan aku, Maka sembahlah olehmu sekalian akan aku".1.      (Al-Qur’an  Surah: Al-Anbiya: 25)

Ubadah bin Tsamit r.a berkata: saya telah mendengar Rasulullah  sallallahu alaihi wasallam: “barang siapa yang bersaksi bahwa sesunguhnya tiada Tuhan melainkan Allah dan Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam adalah utusan Allah maka diharamkan baginya api neraka.” (HR Muslim Hal 43, Tirmidzi Jilid 2 hal 88 dan menurutnya ini adalah hadis hasan sahih gharib)






2.Melaksanakan solat dalam keadaan khusyuk dan tomakninah :

Solat merupakan tiang agama dan merupakan perkara pertama yang dihisab dan dihitung di akhirat nanti . Oleh itu solat merupakan perkara yang penting . Rata-rata manusia solat tapi bagaimana untuk mendapatkan khusyuk dalam solat . Terdapat ramai para sahabat nabi saw yang dijanjikan syurga kepada mereka . Antaranya saidina abu bakar , saidina umar , saidina uthman dan lain-lain . Kenapa mereka dijanjikan syurga? jawapannya kerana mereka solat dengan husyuk serta melakukan kebaikan dan meninggalkan larangan allah saw. Dalil solat orang yang berjaya ialah :



1.  Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman,

2.  (yaitu) orang-orang yang khusyu' dalam sembahyangnya,(al-mukminun : ayat 1-2)

Ibnu Umar r.a. sesunguhnya Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda: Shalat dengan berjamaah lebih utama 27 derjad daripada shalat sendirian (HR Al-Bukharai hal 89 Muslim jilid 1 hal 231)

3.Ilmu yang bermanafaat dan zikir(mengingati allah) :

Pada era teknologi tanpa wayar ini , ramai manusia mempunyai ilmu tapi ilmu yang mereka miliki tidak membawa dekatnya kepada allah swt . Buktinya jelas kelihatan iaitu berapa ramai manusia yang mengunjungi rumah allah swt untuk melakukan solat secara berjemaah . Lebih malang dan membimbangkan lagi wujud masalah sosial yang sering silih berganti tanpa ada penghujungnya . Orang yang berilmu akan diangkat martabat mereka di sisi allah swt . Dalilnya :  
 28.  Dan demikian (pula) di antara manusia, binatang-binatang melata dan binatang-binatang ternak ada yang bermacam-macam warnanya (dan jenisnya). Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya, hanyalah ulama[1258]. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.

[1258]  yang dimaksud dengan ulama dalam ayat Ini ialah orang-orang yang mengetahui kebesaran dan kekuasaan Allah.(fathir : 28)

وعن معاوية رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ((من يرد الله به خيرا يفقهه في الدين))متفق عليه
Daripada muawiyah r.a. berkata : bersabda rasulullah s.a.w : Barangsiapa yang allah mahukan kebaikan ,nescaya allah swt menfaqihkannya dalam agama.(bulughul maghram : hadis 1376,kitabul ilmu).

   Zikir juga memainkan peranan yang penting untuk melembutkan hati seseorang hambanya . Jika kita mempunyai masalah maka disarankan perbanyakkan zikir dan membaca al-quran . dalilnya:



28.  (yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, Hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram.(ar-ra`d : 28)

Abu musa r.a. nabi sallawwahualaihiwassallam bersabda : Perumpamaan orang yang mengingati allah dengan orang yang tidak mengingati allah umpama orang yang hidup dengan orang yang mati.(HR bukhari,halaman 948,muslim hal 265)








4.Memuliakan manusia dan kasihkan sesama muslim

Menjadi tanggungjawab setiap muslim mengasihi saudara seagama dengannya kerana kita umpama segenggam rumpun .Jika kita lemah maka kita pasti akan meminta pertolongan dengan saudara seagama dengan kita . Dalilnya :
  
       Dari Abdullah ibn Amr r.a: sesunguhnyan seorang lelaki telah bertanya kepada rasulullah sallallahu alaihi wasallam: siapakah yang lebih baik keislamannya? Rasulullah sallallahu alaihi wasallam: kamu memberi makan dan mengucapkan slam kepada setiap orang (islam) yang kamu kenal dan yang tidak kamu kenal (HR.Muslim hal: 48 Al-bukhari hal 6)


5.Membetul dan mengikhlaskan niat :

Niat memainkan peranan yang penting dalam melakukan sesuatu . Oleh itu perbaharuilah niat anda setiap masa supaya tidak tepesong ke jalan yang salah . Dalilnya :



  Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama yang lurus[1595], dan supaya mereka mendirikan shalat dan menunaikan zakat; dan yang demikian Itulah agama yang lurus

[1595]  Lurus berarti jauh dari syirik (mempersekutukan Allah) dan jauh dari kesesatan
(Bayyinah : 5)



Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar
Rasulullah SAW bersabda:
Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.Hadis ini diriwayat oleh dua orang Imam Ahli Hadis; Abu Abdullah Muhammad ibn Ismail ibnIbrahim ibn al-Mughirah ibn Barzirbah al-Bukhari dan Abu al-Husain Muslim ibn al-Hajjaj ibn Muslimal-Qusyairie al-Naisaburi dalam kitab sahih mereka berdua yang merupakan antara kitab yang paling sahih.



 6.Dakwah ialah menyeru dan mengajak manusia ke jalan yang benar menuju allah swt.dakwah  berperanan penting dalam menggerakkan jentera sesuatu agama . Hal ini kerana tanpa dakwah nescaya sesebuah agama itu pasti tidak berkembang biak . Dakwah boleh dilakukan dengan pelbagai cara.antaranya melalui video,tulisan,perkataan,perbuatan dan sebagainya. Dalilnya :



   Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu hanyalah orang-orang yang percaya (beriman) kepada Allah dan Rasul-Nya, Kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjuang (berjihad) dengan harta dan jiwa mereka pada 
jalan Allah. mereka Itulah orang-orang yang benar.(Hujurat : 15)

    Dari Fudhalah bin Ubaid r.a berkata Rasulullah sallallahu alaihi wasallam: bersabda: Setiap mayat akan ditutup dengan amalnya, kecuali orang yang mati ketika ribath 9berjuang) dijalan Allah. Karena sesunguhnya amalnya akan bertambah hingga hari kiamat dan ia akan selamat dari Azab kubur.” Dan aku telah mendengar Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda Mujahid juaga ialah orang yang bias memerangi nafsunya” (HR tirmizi,  Jilid 2 hal 195) (hadis hasan sahih)


Sama-samalah kita amalkan dalam kehidupan seharian supaya hidup kita lebih diberkati allah 
swt . wassalam…


Tiada ulasan:

Catat Ulasan