SELAMAT MEMBACA DAN BERAMAL...1. Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang Telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya[263] Allah menciptakan isterinya; dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain[264], dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan Mengawasi kamu.(An-Nisa : 1)

Rabu, 29 Februari 2012

Bangkit selagi mampu


  
 Setelah beberapa hari berlalu , rasanya begitu cepat dan pantas mengenangkan masa yang sudah berlalu begitu sahaja tanpa diisi dengan aktiviti berfaedah . Di kesempatan ini belum terlambat untuk kita sama-sama memperbaiki dan mengejar masa supaya kita tidak lagi ketinggalan jauh di belakang . Hargailah ia sebagaimana kamu menghargai diri kamu . Dalam kesibukan dunia , kita asyik mengorak langkah mengatur strategi untuk mendapatkan habuan dunia , namun kita tidak mengatur langkah untuk mendapatkan redha allah swt kepada kita .

   Allah swt memberikan kita waktu sehari semalam , sama rata kepada semua manusia . Akan tetapi kenapa kita belum pernah menggunakan segala waktu yang kita ada untuk diisi dengan aktiviti yang berfaedah . Jadikanlah waktu yang kamu ada sekarang untuk mengumpul sebanyak mungkin kekayaan dunia dan akhirat . Ingatlah hari ini tidak akan kembali mengulangi hari kelmarin , begitu juga tindakan kita yang lepas pasti berlalu hilang . Lakukanlah kebaikan pada hari ini sebelum kita tidak terdaya melakukannya lagi . Sebagai contohnya , lakukanlah solat berjemaah di masid pada usia muda sebelum datang usia tua yang menyakitkan . Masa tu…. Lutut dah berketar , mata dah kabul , tak terdaya boleh dikatakan….kalau dah tahu umur kita semakin hari semakin tua…carilah bekalan dunia dan akhirat.

Firman allah swt dalam al-quran :

1.Demi masa,2.Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian,3.Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan berwasiat(berpesan-pesan)dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran.(al-asr : ayat 1-3)

   Jika kita mampu bangun malam semata-mata tengok bola , kenapa kita tidak berfikir untuk bangkit daripada tidur untuk melakukan solat malam . Banyak kelebihan dan kekuatan yang pasti dikurniakan oleh allah swt kepada hambanya jika beristiqomah mengerjakannya . Tidak pernah kita fikir akan mengutamakan ibubapa berbanding kawan-kawan kita . Apabila tiba hari lahir kawan kita . Kita cepat-cepat memberikan hadiah , namun kita tidak terlintas hendak mengucapkan hari lahir kepada kedua orang tua kita . Mereka menjaga , membelai dan mengusap kita daripada kecil sehingga sekarang . Kita selalu kata kita sukar menggenggam kejayaan , namun kita lupa sebanyak mana kita memohon doa kepada yang maha esa . Cuba kita fikirkan adakah 10 kali,20 kali,100 kali ????belum cukup wahai saudaraku . Insyaallah tiba suatu hari pasti allah swt memakbulkannya  . Kita hidup kerana allah dan kita mati kerana allah . Ini kerana kita hamba kepada pencipta.

Firman allah swt dalam al-quran :

162.Katakanlah : Sesungguhnya sembahyangku , ibadahku , hidupku dan matiku , semuanya bagi allah swt , tuhan semesta alam . (al-an`aam : ayat 162)

    Begitu juga , orang yang hebat pasti sukar untuk mengalah . Dia akan pastikan dirinya bangkit kembali kerana dia yakin semua orang pasti berada di atas dan dibawah . Oleh itu , berusaha untuk mendapatkannya tanpa berputus asa . Namun , manusia yang lemah semakin kecewa dan beranggapan buruk bahawa diri ini sukar diubah , sukar yakin untuk mengulanginya kembali . Jadilah seperti roda kereta yang sentiasa setia kepada tuanya selagi hayat dikandung badan.

   Sebelum saya mengundurkan diri  , sama-samalah kita saling mengingati antara satu sama lain . Sesungguhnya setiap manusia pasti melakukan kesilapan . Oleh itu , tegurlah saudaramu jika kamu melihat dia melakukan kesalapan .  Hadis nabi ada menyebut : Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat(perkataan) . Wassalam…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan